3 نوع ایمیل که باید بهصورت خودکار برای کاربرانتان ارسال کنید
معرفی 3 نوع کمپین ایمیلی برای ایجاد جرقه بیشتر در ذهن مخاطبین
دوستان سلام من احمد جعفریام 🙂
حتما یادتونه که تا اینجای یادگیری فرایندهای دیجیتال مارکتینگ به بررسی مرحله اول پرداختیم و وارد مرحله دوم شدیم که باید داخل اون مرحله روی مخاطب کار میکردید تا پیشنهاد شمارو قبل کنه و اون فعالیتی که ازش انتظار دارین رو براتون انجام بده.
اما داخل این مطلب قراره که روی اون اطلاعاتی که از مخاطبین تبدیل شده بهدست آوردیم کار کنیم و اونارو به خودمون علاقهمند کنیم.
درواقع باید باهاشون ارتباط برقرار کنیم.
فرض ما در مرحله جرقه اینه که با کیس ازدواجمون قرار ملاقات داریم.
یادمون باشه که تو این مرحله اصلا به دنبال پول نیستیم و همه تمرکز روی جلب اعتماد و علاقهس (یادتونه که درباره علاقه و اعتماد چی گفتم؟)
حتما یادتون هست که یک دیجیتال مارکتر هر روز باید فرایندی رو برای خودش داشته باشه و اونو انجام بده درنتیجه ما هم داخل این مرحله باید یکسری فرایندهای پشت سرهم و سلسلهوار رو انجام بدیم که بهش میگیم کمپین
و ابزار اجرای این کمپینها ایمیل مارکتینگه که به مفاهیم و فرایندهاش میپردازیم.
همین الان باید بهتون بگم که ما 3 نوع ایمیل داریم : 1. جرقهای 2. تراکنشی 3. تبدیل به پول
جرقهای دقیقا همون فعالیتهایی هست که داخل مرحله دوم انجام میدیم. به مرحله دوم و سوم هم در آینده میپردازم.
در کمپینهای ایمیلی ما باید به 3 نکته توجه کنیم:
- علاقه و اعتماد
- شرایط مخاطب
- فرصت، برای جا افتادن پیام
مورد اول یعنی اینکه ما در این مدل کمپینها به دنبال علاقه و اعتماد مخاطب هستیم. مورد دوم یعنی گاهی اوقات شرایط مخاطب خیلی مناسبه و کاملا به پیام ما توجه میکنه اما گاهی هم شرایطش بده و به پیام ما توجه نمیکنه.
حالا از کجا بفهمم کی شرایط مخاطب خوبه یا بد؟ شما تنها راهی که دارید تسته! باید عنوانهای مختلف در ایمیل رو تست کنید! متنهای مختلف رو داخل بدنه ایمیل تست کنید! لحن صحبت با مخاطب رو باید تست کنید! همه چیز در رابطه با احتمالاته همه چیز!!
گاهی اوقات شما یک پیام خلاقانه رو داخل ایمیلتون برای مخاطب ارسال میکنید که داخل اون ایمیل مخاطب رو تحریک میکنید اما آیا باید انتظار داشت که همون موقع مخاطب فیدبک بده؟ خیر! باید به مخاطب زمان بدید تا پیام شما رو هضم کنه!
کمپین نوع اول، یعنی جرقهای رو میتونیم داخل 3 مکان مختلف اجراکنیم و پیامهای بازاریابی سلسلهوارمون رو بطور خودکار برای مخاطبین ارسال کنیم.
- صفحه فرود
- خوشآمدگویی اعضا
- نویسندگان کامنت
کمپین صفحه فرود
در مکان اول یعنی صفحه فرود(Landing page) حداقل باید 3 تا ایمیل مختلف برای کاربر در زمانهای مختلف ارسال بشه که همشون خودکار هستند.
- الف) اگه یادتون باشه قبلا گفتم که شما در حال معامله با مخاطب هستید پس در صفحه فرود باید یک پیشنهاد خوب بدید تا این معامله جوش بخوره و چون در فضای آنلاین این معامله انجام میشه باید به مخاطب قول بدید که بعد وارد کردن اطلاعات درخواستی ما به قولمون عمل میکنیم. پس بلافاصله بعد از اینکه مخاطب ایمیلش رو وارد کرد باید قولی که داده بودید رو براش ارسال کنید.
- ب) شما باید در این مرحله بعد از مدتی یک ایمیل دیگه ارسال کنید که زمان پیشنهادی 24 ساعت هست. یعنی بعد از ارسال ایمیل مرحله الف 24 ساعت صبر میکنید و یک ایمیل دیگه ارسال میشه. محتوای این ایمیل بستگی به محتوا ایمیل قبلی دارد و باید اشاره کنم که مخاطب هیچ اطلاعی از محتوای این ایمیل نداره. معمولا باید در این مرحله یک خدمت بیشتری ارائه کنیم که مخاطب انتظار نداره و در اصطلاح over delivery انجام بدیم. میتونید این اصطلاح رو گوگل کنید و دربارهش مطالعه کنید.
- ج) در مرحله سوم یا ایمیل خودکار سوم باید از مخاطبتون درخواست کنید تا یک اقدام کوچیک برای شما انجام بده، مثلا فالو کردن شما در شبکههای اجتماعیتون. در واقع پشت این قضیه رفتار مغز ما انسانها نهفتهس که از حیطه فعالیت من خارجه اما اگر کسی دوست داشت میتونه کامنت بذاره تا اونجا جوابش رو بدم.
بطور کلی کمپین میتونه مراحل دیگهای هم بر اساس خلاقیت شما داشته باشه اما حداقل این سه مرحله رو پیاده کنید و نتیجهش رو حتما با من به اشتراک بگذارید.
تا اینجا زمان و مکان معامله رو مشخص کردیمو الان نوبت خود محتویات جنسمونه 😁 در متن ایمیلها حتما 3تا نکته پاین رو رعایت کنید که این نکات چکیده مواردی است که من فهمیدهام :
نکات حیاتی در متن ایمیل
- همیشه در ابتدا کار باید بطور واقعبینانه از مخاطبتون تعریف کنید، تاکید میکنم واقعبینانه و بعد سعی میکنیم با یک جمله کوتاه با مخاطب یک ارتباط صمیمی برقرار میکنیم. در واقع برای اینکه طرف مقابل رو راضی کنیم که به حرف ما گوش بده باید در رابطه با همون موضوع یک جمله بگیم که اکثرا مخاطبها قبول دارند و بعد جمله خودمون رو بگیم. شاید این قسمت دوم کمی سنگین و نامفهوم بود ولی در یک کلام باید با مخاطب یک ارتباط سیستمی مرتبط برقرار کنید همراه با حس خوب.
- در قسمت دوم باید یادتون باشه که دارید برای مخاطب یک سلسله ایمیل ارسال میکنید پس نباید مخاطب گیج بشه که کجای این مسیر قرار داره پس وظیفه شما اینه که به این موضوع اشاره بکنید مثلا بگید حتما یادتون هست که دیروز قول داده بودیم برای شما یک ایمیل در خصوص فلان موضوع ارسال کنیم و …
و همینطور به مخاطب بگید که منتظر ما برای ایمیلهای بعدی باشه البته نه به این صراحت من فقط مفهوم رو به شما میگم. بطور خلاصه مخاطب باید بداند کجای این مسیر است و گامهای قبلی و بعدی چیست. - در قسمت سوم شما یک درخواست کوچک از مخاطب میکنید مثلا یک محصول ارزون از شما بخره. درواقع برای اینکه مخاطب راضی بشه تا محصولات و خدمات گرونتر از ما بخره باید کمکم مخاطب رو آماده کنیم برای اینکار باید ابتدا کار فعالیتهای کمتری ازش بخوایم هر چی کوچکتر بهتر تا هیچ معطلی در انجام دادن وجود نداشته باشه. در اصطلاح به این روش micro commitment میگیم.
یادآوری: برای اجرا و پیادهسازی این فرایند از دو پلاگین گرویتیفرم و wp mailerlite استفاده میکنیم.
کمپین دوم چی بود؟ بله. خوشآمدگویی اعضا.
کمپین خوشآمدگویی اعضا
هدف از این کمپین جرقه در ذهن مخاطب جدیدی هست که جدیدا به سایت ما اضافه شده. تعداد ایمیلهایی که باید برای این کمپین استفاده بشه حداقل 4تاس.
- خوشآمد گویی به عضو جدید
- اعتبارسازی و برندسازی برای سایت
- پیشنهاد کمک به عضو جدید
- پیشنهاد خرید
در مرحله اول یعنی خوشآمد گویی به عضو جدید محتوای ایمیل باید در ابتدا به اعضا با یک حس خوب خوشآمد گفته بشه که جملهبندی در تمام ایمیلها بشدت مهمه و بنظر من روشی که بشه باهاش جمله بندیمون خوب بشه و در کل بتونیم خوب بنویسیم ویس دادن بجای چت کردنه.
در بخش دوم محتوای این ایمیل باید برند و کسبوکار خودمون رو معرفی کنیم که در اینجا بیشتر وبسایت و خدماتی که ارائه میدیم رو معرفی میکنیم. در بخش آخر میتونیم دعوت به فالو کردن شبکههای اجتماعی رو لحاظ کنیم. بطور خلاصه :
- خوشآمد گویی
- معرفی وبسایت
- رسانههای اجتماعی
من فقط سعی میکنم با کمترین جملات ممکن منظورم رو برسونم اما اگر نیاز به توضیح بیشتر هست حتما کامنت بذارید و بگید که من توضیح بیشتر بدم البته بگید روی کدوم قسمت که کلیگویی نکنم.
مرحله دوم باید برندسازی کنیم که اینجا مرز خیلی باریکی بین از خود تعریف کردن و برندسازی وجود داره و باید خیلی دقیق و هوشمندانه جملاتتون رو انتخاب کنید. اما بطور کلی از موارد زیر میتونید استفاده کنید :
- تستیمونیالها
- سوابق و افتخارات
- چشمانداز، ماموریت و ارزشهای کسبوکارما
مرحله سوم فرض رو بر این میذاریم که مخاطب با یک وبسایتی مواجه شده که تاحالا اونو ندیده مثل شهری که تازه واردش میشیم و با خیابونهاش آشنا نیستیم. اینجاس که نقشه یا راهنما سفر به شما کمک میکنه. پس وظیفه شما بهعنوان یک دیجیتالمارکتر اینه که برید و راهنماش بشید و براش توضیح بدید و چه بهتر که از قبل این سیستمسازی کرده باشید و این موارد رو بصورت خودکار براش ارسال کنید که میتونید از این 3 تا ایده استفاده کنید:
- الف) دیدن ویدیو
- ب) خواندن مقاله
- ج) مشاوره رایگان
ایمیل چهارم که همون مرحله چهارممون باشه باید عملیات دعوت به خرید رو انجام بدیم. که برای محتوای این ایمیل میتونیم کوپن تخفیف بدیم یا پرفروشترین محصولاتمون رو ارائه کنیم البته همراه با میکروکپیهای خلاقانه. مثلا “آیا کنجکاوید بدونید پروفروشترین محصولات ما کدوماس؟” وحتی شاید لازم باشه که به یک بازدید و ملاقات حضوری دعوتش کنید تا به محل کار یا دفتر شما بیاد.
در مقاله بعدی به بررسی ایمیلهای تراکنشی میپردازم. مقاله بعدی رو هم از دست ندین.