آهنربا

شروع آموزش تبلیغات آنلاین به زبان ساده (+معرفی منابع)

اولین مرحله از فرایند 4 مرحله‌ای دیجیتال مارکتینگ

دوستان سلام من احمد جعفری‌ام

در مطلب قبلی سعی کردم یک دیدکلی نسبت به فرایندهای دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنم تا دیگه افراد مثل خود من که قبلا برای یادگیری کمی گیج شده بودم و نمی‌تونستم این همه مطالبی که می‌دونستم رو چطور مثل یک پازل کنار هم بچینم و ازشون استفاده بکنم، گیج نشن و داخل این همه آموزش و محتواهای به هم ریخته گیر نکنن و با یک نقشه راه دنبال آموزش های عمیق‌تر و پیشرفته ‌تر برن.

داخل این مطلب به ترتیب روی تک تک موارد زوم و برسیشون می‌کنیم تا ساده همه چیز رو یاد بگیریم و با هم بریم جلو.

حدس می‌زنید داخل این مطلب قرار هست که درباره چه چیزی صحبت کنیم؟ اگر مطلب قبلی رو نخوندید بهتره که همین الان بخونید ولی این صفحه رو نبندید و وقتی اون مطلب تموم شد دوباره بیاید ادامه ادامه این مطلب رو بخونید.

اگه یادتون باشه داخل مطلب قبلی مرحله اول این بود :

هر جوری که بلدیم مخاطبارو به سایتمون ارجاع می‌دیم

در واقع هر طور که می‌تونیم بازدیدکننده به وب‌سایت میاریم. 3 راه اصلی داریم :

  1. SEO
  2. تبلیغات آنلاین
  3. شبکه‌های اجتماعی

سئو مبحث خیلی عمیق و طولانی هست و افراد خیلی حرفه‌ای تر از من هم وجود داره. اما چیزی که من فهمیدم سئو بر اساس تجربه‌س و شاید اساتید این حوزه در برخی موارد جزئی  با هم اختلاف داشته باشند و حتی نمیشه گفت کدوم درسته یا غلط در نتیجه سئو در سطوح بالا و حرفه‌ای فقط تجربه‌س.

با توجه به توضیحاتی که دادم من از توضیح این موضوع صرف نظر می‌کنم و به موارد دیگه می‌پردازم.

تبلیغات آنلاین رو شروع می‌کنم. همین ابتدا می‌خوام بگم تو این فیلد به‌شدت ناامید می‌شید و شاید به خودتون و خدماتتون هم شک کنید که نکنه من بلد نیستم یا من تخصص ندارم. در تبلیغات آنلاین روز به روز داره بازگشت سرمایه کمتر و کمتر میشه حتی برای برندهای بزرگ. یجورایی می‌خوام بگم هیچ کس نمی‌تونه تو این حوزه معجزه کنه و از قبل عدد بده که چقدر بازدهی داریم.

چرا نمی تونه؟ چون هر روز داره رفتار مصرف کننده عوض میشه. آیا چیزی که الان جذابه الان هم جذابه؟

در واقع در ابتدا راه بازگشت سرمایه آنچنان نداریم و ممکنه که خیلی دیر به جواب برسیم. اما اینو بگم که تبلیغات اصلا و ابدا نباید قطع بشه. شما باید بدون توجه به شرایط تبلیغاتتون رو ادامه بدید، نگید الان فروشم خوبه پس دیگه تبلیغاتمو قطع کنم یا نگید الان فروشم بد شده برم سراغ تبلیغات. شما باید تبلیغات رو شروع کنید و متوقف نکنید.

تبلیغات بخشی از مسیر رشد کسب‌وکار شماست. درسته که محتوا پادشاهه ولی تبلیغات هم جایگاه خودش رو داره. باید منظم و همیشگی تبلیغات داشته باشیم.

درسته که بازدهی کمی داره اما قدم‌های اول سخته و کم‌کم بازدهیش رو نشون میده و شما بعد از گذشت مدتی روی چرخه بازدهی میفتید مثلا اثر تبلیغاتی که الان انجام می‌دید شاید سال دیگه نشون داده بشه اما همونطور که گفتم بالاخره روی چرخه بازدهی خواهید افتاد.

پس تبلیغات رو قطع نکنید تا چرخه هم ادامه داشته باشه. تبلیغات به نوعی یک فرایند به حساب میاد که هیچ وقت قطع نمیشه ولی کمپین‌های داخل اون پروژه هستند که یک نقطه شروع  و پایان دارند.

خب با این اوصاف ما چی کار کنیم؟ آخرش تکلیفمون چیه؟ دلمونم می خواد تبلیغات بکنیم ضرر هم نکنیم. پس چیکار کنیم؟ کاری نکنید. ادامه مطلب رو بخونید تا متوجه بشید.

اولا باید بدونیم اگر خواستیم تبلیغات کنیم بر چه اساسی از ما پول می‌گیرن که در ادامه کامل برسی می کنیم.

انواع تبلیغات بر اساس هزینه

  1. هزینه بر اساس کلیک(CPC) : به ازای هر کلیک پول می دیم
  2. هزینه بر اساس نمایش(CPM) : به ازای هر 1000 نمایش پول می دیم
  3. هزینه بر اساس زمان(CPT) : بر اساس زمان پول می دیم، مثلا 1 ماه nتومن
  4. هزینه بر اساس اکشن(CPA) : به ازای یک عمل پول می دیم
    خود CPA زیر مجموعه داره : CPO, CPI, CPR, CPL, CPS
  • هزینه بر اساس سفارش : CPO- Cost Per Order
  • هزینه براساس نصب : CPI- Cost Per Installation
  • هزینه براساس عضویت : CPR-  Cost Per Registration
  • هزینه بر اساس لید : CPL- Cost Per Lead
  • هزینه بر اساس مشترک شدن : CPS- Cost Per Subscription

دسته‌بندی‌های مختلفی وجود داره مثلا شاید CPS هزینه به ازای فروش باشه که با هزینه به ازای سفارش فرق داره اما در کل نباید وارد پیچیدگی بشیم. موضوع مهم اینه که کدومش به درد من می‌خوره.

بعضیاش که واضحه مثلا اگر نرم‌افزار داری شاید بهتر باشه کمپین CPA رو انتخاب کنی. اگر در ابتدا کسب‌و‌کارت هستی و تازه می‌خوای شروع کنی از طرف دیگه پول زیادی هم برای تبلیغات نداری بهتره که با ادنتورک‌ها کار نکنی و با سایت‌هایی که فکر می‌کنی مشتری شما هم به اون سایت‌ها سر می‌زنه کار کنی که معمولا این مدل تبلیغات بر اساس زمان هست که مثلا بهت میگن یک ماه بنرت رو در قسمتی از سایت قرار می‌دیم nتومن.

حالا کدوم وب‌سایت بهتره برای من؟ باید تست کنی هیچ راهی به جز تست وجود نداره که از قبل مشخص بشه من اگر اینجا تبلیغ کنم حتما نتیجه می گیرم یا اگه فلان وب‌سایت تبلیغ نکنم بهتره.

پس بر اساس احتمالات تبلیغ رو شروع می‌کنیم و نتیجه رو براساس معیارهایی که در نظر داریم تحلیل می‌کنیم بعد بهینه می‌کنیم دوباره تست می‌کنیم دوباره بهینه دوباره تست دوباره بهینه….

بهینه کردن هم می‌تونه روی عنوان تبلیغ، تصویر گرافیکی بنر و… لحاظ بشه.

تا اینجا من سعی کردم یکسری پیش نیاز رو بهتون بگم تا آماده بشید برای موضوع اصلی. موضوع اصلی اینه که قرار بود من مخاطب رو بشناسم تا بهش پیشنهاد خودشو بدم. از اونجایی که نمیشه فهمید اونی که الان داخل وب‌سایته کیه و چیکاره‌س (البته برای هوش مصنوعی کارنشد نداره) خودمون فرض می‌کنیم اونی که میاد داخل سایت اصلا مارو نمی‌شناسه، در واقع بدترین حالت رو در نظر می‌گیریم.

پس در تبلیغات باید پیامی رو منتقل کنیم که مخصوص این قشر باشه:

  1. اصلا نسبت به کسب و کار ما آگاهی ندارند.
  2. اصلا به کسب و کار ما علاقه ندارند.
  3. اصلا به کسب و کار ما اعتماد ندارند.

در نتیجه باید پیشنهاد فوق‌العاده جذابی رو در تبلیغات به مخاطب بدیم تا روی بنر ما کلیک کنه:

  1. باید کنجکاوش کنی
  2. باید یه سود مالی یا معنوی بزرگی بهش برسونی

روی اون دو مورد بالا خیلی زوم کنید چون خیلی مهم هستند و باید روشون مطالعه و تحقیق کنید که چطوری من مخاطبم رو کنجکاو کنم یا سود بزرگی رو بهش قول بدم تا روی بنر من کلیک کنه و بیاد داخل لندینگ پیج من. در واقع تمام موارد خلاصه میشه داخل اون پیشنهاد شما و پیشنهاد شما هم خلاصه میشه داخل دو مورد بالا که بهتون گفتم.

مثال موضوع عنوان تبلیغات :

1) یکی بخر، دومی رایگان

این پیشنهاد بیشتر برای محصولاتی که قیمت پایین‌تری دارند استفاده می‌شود.

2) مسابقات

برای وقتی که محصولات یا خدماتی که ارائه می‌‍کنید قیمت بالایی دارن مناسب و کاربردیه. می تونید حدس بزنید چرا؟ چون محصول که قیمت بالایی داره پس مسابقه برای رایگان برنده شدن اون محصول ایجاد انگیزه می‌کنه و احتمال کلیک کاربر بالا می‌ره..

3) تحویل رایگان

برای کسب‌وکارهایی خوبه که محصول فیزیکی دارند و لجستیک یکی از بخش‌های مهم کسب‌وکارشون هست. مخصوصاً برای حوزه غذا حتی شرکت‌های بزرگ که سیستم حمل و نقل دارند هم مناسبه و می‌تونه استفاده بشه.

4) کوپن‌های هدیه

کوپن های تخفیف که مهم ترین چیز در این مورد نحوه ارائه آن است مثلا چند درصد باشد بهتر است یا کوپن 100 درصد رایگان برای در کنار محصول x برای خرید محصول y.

5) تخفیف %10

این تخفیف برای محصولاتی مناسبه که دیگه دوره عمرشون در حال اتمام هست و تقاضا براش کمتر شده و جامعه هدف هم شاید دانشجوها باشند و اقشاری درآمد کمتر دارند. البته نظر منه.

6) کارت‌های وفاداری

کارت‌های وفاداری از اون موقعی که فست‌فود در دنیا زیاد شد بشدت موفق بوده و برندهای بزرگی مثل Subway هم از این پیشنهاد استفاده کرده.

7) کارگاه‌های رایگان

برای کسب‌و‌کارهایی که می تونن در خصوص استفاده از خدماتشون آموزش بدن مناسبه. مثلا آموزش رایگان نصب کولرگازی

حالا سوال اینه که کجا برم تبلیغ کنم ؟

  1. سایت های تبلیغات کلیکی(یکتانت، مدیااد، سنجاق و…)
  2. سایت های تخصصی(برای ابتدا کار توصیه می شود)
  3. خرید افزایش بازدید(آپارات)

مراحلی که باید برای یک تبلیغ طی بکنی بطور خلاصه :

  1. معیار برای تشخیص بازدهی.
  2. ناامیدی.
  3. بهبود و تست مجدد.
  4. تحلیل بازخورد و بهبود مجدد.

توصیه ها

  1. هیچ بنر تبلیغاتی را از ابتدا طراحی نکنید مگر متخصص باشید.
  2. تمام بنر های تبلیغاتی دکمه دعوت به اقدام دارند.
  3. تصویری برای ارتباط چشمی دارند.
  4. عنوان اصلی جذاب دارند.
  5. عنوان فرعی جذاب دارند(اختیاری)
  6. لوگو شرکت یا سازمان در بنر موجود است

معرفی آژانس های تبلیغات دیجیتال ایران

ادنگاه (Adnegah.net)

خدمات ادنگاه
  1. تبلیغات گوگل : نمایش وب سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل با کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌و‌کار شما
  2. تبلیغات اینستاگرام : نمایش تبلیغات در صفحات پر بازدید اینستاگرام، تولید محتوا و مدیریت صفحه اینستاگرام
  3. طراحی وب سایت : طراحی اختصاصی وب سایت و برنامه نویسی با استانداردهای روز دنیا بر اساس نیاز کسب و کار شما
  4. سئو سایت : بهینه سازی وب‌سایت برای رسیدن به نتایج اول صفحه جستجوی گوگل
  5. نصب اپلیکیشن : تبلیغات موبایلی جهت افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن
  6. تولید محتوا : تولید محتوای متنی، گرافیکی و ویدیویی برای سایت و رسانه‌های اجتماعی
  7. تبلیغات کلیکی : نمایش تبلیغات در صدها وب سایت و پرداخت هزینه بر اساس هر کلیک

تبلیغ (Tabliq.com)

 

خدمات تبلیغ :
  1. سئو و بهینه سازی سایت
  2. ایمیل مارکتینگ و ایمیل تبلیغاتی
  3. شبکه های اجتماعی
  4. بهینه سازی و افزایش سرعت سایت
  5. بازاریابی محتوا
  6. سرویس کاهش رتبه الکسا
  7. تبلیغات در فیسبوک
  8. رپورتاژ آگهی
  9. تبلیغات در گوگل , و خدمات گوگل ادوردز, تبلیغات کلیکی و اکانت اختصاصی ادوردز
  10. سرویس های مبتنی بر یوتیوب
  11. تبلیغات در گوگل پلی
  12. خرید بک لینک و لینک های PBN

جورچین

خدمات جورچین
  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  2. استراتژی بازاریابی محتوا
  3. تبلیغات اینترنتی
  4. بهینه‌سازی سایت (SEO)
  5. طراحی وب سایت
  6. توسعه برند تجاری
  7. تولید محتوای اختصاصی
  8. مشاوره و آموزش

کربن

خدمات کربن
  1. خدمات سازمانی
  2. طراحی و اجرای وب‌سایت
  3. تولید محتوا
  4. دیجیتال مارکتینگ
  5. شبکه‌های اجتماعی
  6. نشر خبر
  7. واقعیت افزوده و مجازی
  8. برگزاری ایونت
  9. طراحی اپلیکیشن و بازی

راتین (ratin.agency)

خدمات راتین
  1. تبلیغات گوگل
  2. مایکروسافت CRM
  3. خدمات برپایه CPA, CPO
  4. CRO

به دلیل طولانی نشدن مطلب صرفا به اسامی آژانس‌های دیگر بسنده می‌کنم :

  1. تپسل
  2. یارا
  3. سی سرو
  4. دارت
  5. لاوان
  6. فیلیپ
  7. کانگورو
  8. راهنما برتر
  9. راز
  10. دیما(صباسل)

تبلیغات 60 درجه و ارتباط با برند

  1. کانون ایران نوین
  2. فاینال تارگت
  3. آویده
  4. اشاره
  5. فورمایند
  6. آینه هنر
  7. ماورای
  8. شبکه آفتاب
  9. پی جی تی
  10. مگنولیا
  11. پرند
  12. نت بینا
  13. زیگما 8
  14. مات
  15. رسانه خلاق
  16. فلش
  17. صباویژن
  18. بادکوبه
  19. پیک برتر
  20. آینه تهران ویژن

راه کار‌های اینفوئنسینگ

  1. دیدوگرام
  2. ادونچر
  3. تگرو
  4. تبلیغ گرام
  5. باکس ادز
  6. نشانت
  7. جریان
  8. شورند

شبکه تبلیغات

  1. ادرو
  2. یکتانت
  3. مدیااد
  4. صباویژن
  5. سنجاق
  6. کاپریلا
  7. طاووس
  8. تبلیغات موبایل
  9. کافه بازار
  10. تپسل
  11. اول مارکت
  12. مایکت
  13. تپلیغ

منبع : گزارش صنعت تبلیغات دیجیتال ایران (تکراسا)

اگه شرکت دیگه‌ای رو می‌شناسید حتما داخل کامنت معرفی کنین تا به لیست بالا اضافه بشه. اگر با هر یک از شرکت‌هایی که معرفی شد همکاری داشتید و یا مشتریشون بودید حتما تجربه‌تون رو بگید شاید دوستان با خوندن نظر شما در فرایند تبلیغشون بهبو دحاصل بشه.

احمد جعفری

مهندسِ صنایعِ دیجیتال مارکترِ اصفهانی ? | هرچیزی که در طول چند سال مطالعه، تست و تجربه فهمیده‌ام را اینجا می‌نویسم

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام وقت‌بخیر دستون درد نکنه منو از سردرگمی درآوردین

  2. بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ حوزه بسیار سختی است با این وجود مطالب بیان شده (هر چند جزئی) بسیار شیوا و کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا