جرقه

وظیفه دیجیتال مارکتر در اصلاح متن ایمیل‌های تراکنشی

متن ایمیل‌های تراکنشی

دوستان سلام. من احمد جعفری‌ام.
داخل مقاله قبلی به بررسی اولین نوع ایمیل‌‌هایی که یک سایت می‌تونه ارسال کنه پرداختم. برای اینکه به‌ترتیب مفاهیمی که می‌گم رو متوجه بشید حتما مقاله قبلی رو بخونید. برای خوندنش اینجا کلیک کنید.

خب خب! 3نوع ایمیلی که باهم برشمردیم شامل این موارد بود:

  1. جرقه‌ای
  2. تراکنشی
  3. تبدیل به پول

داخل این مقاله به بررسی مورد دوم یعنی ایمیل‌های تراکنشی می‌پردازیم.
هر سایت متناسب با حوزۀ فعالیتی که داره می‌تونه ایمیل‌های تراکنشی مخصوص به خودش رو داشته باشه. این ایمیل‌ها معمولا به‌طور خودکار بعد از یک فعالیت خاص مخاطب براش ارسال می‌شه.

مثلا: 1. لینک تایید عضویت یا فعال‌سازی عضویت 2. خوش‌آمدگویی اعضا 3. فراموشی رمز 4. دربارۀ ما

شاید بگید مورد دومی رو داخل دستۀ اول ایمیل‌ها یعنی جرقه‌ای مثالش رو آورده بودم اما ذات این ایمیل طبق تعاریف ایمیل تراکنشی حساب میشه ولی من داخل دسته اول حسابش می‌کنم و شما هم می‌تونید ارسال خودکار این ایمیل رو با استفاده سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ارسال کنید و دیگه نذارید از سمت سرور خودتون ارسال بشه.
اینجوری دیگه درگیر طراحی بصری خود ایمیل و کدنویسی نمی‌شید و به راحتی می‌تونید با یک سرویسی مثل میلرلایت این کار رو انجام بدید.

در واقع ایمیل‌های تراکنشی یک سری ایمیل‌های از پیش تعریف شده هستن که معمولا متونش رو برنامه‌نویس‌ها نوشتن نه مارکترها یا دیجیتال مارکترها. داخل این مرحله وظیفه یک دیجیتال‌مارکتر اینه که متون ایمیل‌های تراکنشی رو اصلاح کنه پس اگر وارد یک مجموعه شدین، یکی از کارهایی که باید انجام بدین همینه.

اما قبلش باید بدونیم که ساختار بدنه یک ایمیل چیه.

  1. تصویر
  2. متن
  3. دکمه

برای تصویر سعی کنید که بیشترین قسمت بالایی یک ایمیل رو بگیره(تمام عرض) و حتما لینک‌دار باشه. متن شما هم باید شامل لینک باشه. دکمه هم اگر تمام عرض باشد شاید احتمال کلیک بیشتری بگیره البته باید حالت‌های مختلف را تست کنید. درواقع یکی از جاهایی که A/B تست انجام می‌دهیم همین ایمیل مارکتینگه پس مواردی که گفتم صرفا برای اجرای اولیه هست و پایه علمی نداره که بگیم تمام ایمیل‌ها با این قالب جواب میده.

متون ایمیل‌های تراکنشی

برنامه‌نویس‌ها شاید وقتی متن‌های ایمیل‌های تراکنشی رو می‌نویسن دیگه به لحن، یوایکس رایتینگ، بازاریابی محتوا و.. توجه نمی‌کنن اما شما که دیجیتال‌مارکتر هستین باید حواستون به این متن‌ها باشه. نکات زیر رو در نوشتن متون ایمیل‌های تراکنشی حتما رعایت کنید.

  1. از متن‌های سیستمی که خشک و بی‌روح هستند دوری کنید!
  2. حتما داخل متن‌هاتون به مخاطبتون حس خوب بدین شاید این نکته، خیلی کلیشه باشه اما اجراش یکم سخته
  3. فرض کنید با یک شخص صحبت می‌کنید در واقع یک صحبت رو در رو دارید.
  4. لحن یک ایمیل بستگی به مخاطب شما و رفتار مصرف‌کننده دارد اما بطور پیش‌فرض خیلی دوستانه برخورد نکنید اما لحن متن شما هم باید تست شود.

مثلا وقتی کاربر از قسمت ورود سایت می‌خواد مشخصاتش رو وارد بکنه اگر اطلاعاتش رو اشتباه وارد کنه چی بهش میگید در واقع اعلانی که بهش میدید چیه؟ باید یه چیزی مثل این باشه :

به شما تبریک می‌گوییم! شما قبلا عضو شده بودید. اما اشتباه کوچکی رخ داده است، بنظر می‌رسد که اطلاعات خود را اشتباه وارد می‌کنید همین الان کلیک کنید و رمز جدید دریافت کنید. و بعد پس از آنکه ایمیل را دریافت کرد عنوان ایمیل بای یه چیزی مثل این باشه : دیدید چقدر آسان بود! یا تبریک شما با موفقیت رمز خود را تغییر دادید.

البته متن بالا رو در لحظه براتون نوشتم اما شما می‌تونید بسته به ساختار ورود کاربرانتون به سایت متن خیلی بهتر و مناسب‌تر باشه.

صفحۀ عضویت

صفحه عضویت یک وب‌سایت بهتر است که به دو بخش تقسیم شود : 1. فرم عصویت 2. محتوا ترغیباتی

مورد اول که کاملا مشخصه و نیازی به توضیح نداره اما منظور از محتوا ترغیباتی اینه که شما باید با استفاده از یو‌ایکس رایتینگ بتونید مخاطب رو ترغیب کنین تا عضو بشه، در واقع باید بگید اگر عضو بشه چی گیرش میاد.

می‌تونید کاربر رو به نحوی تشویثق کنید تا ثبت‌نام کنه :

  1. 30 روز استفاده رایگان از خدمات(Free Trial)
  2. سادگی در عضویت
  3. توقف نکنید! چند دقیقه دیگر شما به خانواده… پیوسته‌اید
  4. تنها 1 دقیقه طول می‌کشد تا عضویت شما تمام شود.
  5. و…

ایمیل‌های تماس با ما

محتوای ایمیل‌های تماس با ما هم مهمه که بهتره یسری تکته رو داخلش رعایت کنید:

  1. حتما از تماس مخاطب‌ها تشکر کنین
  2. حتما بگید که چقدر طول میکشه تا پاسخ بدین
  3. یه روش جایگزین هم قید کنید که اگر نتونستید داخل بازه زمانی که قول دادید پاسخ بدید با شما ارتباط برقرار کنن
  4. در پایان ایمیل می‌تونید یک آفر خوب هم بدید و مثلا پرفروش‌ترین محصولاتتون رو نمایش بدید.

در پایان لازمه بگم که شاید شما ایمیل‌های تراکنشی بیشتری بسته به حوزه فعالیتتون داشته باشید اما من سعی کردم مهم‌ترین موارد رو براتون بررسی کنم که می‌تونید روی ایمیل‌های دیگه‌تون از همین نکات استفاده کنید.

احمد جعفری

مهندسِ صنایعِ دیجیتال مارکترِ اصفهانی ? | هرچیزی که در طول چند سال مطالعه، تست و تجربه فهمیده‌ام را اینجا می‌نویسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا