دومین مرحله از فرایند 4 مرحلهای دیجیتال مارکتینگ
جرقه! دومین عملیات فرایند دیجیتال مارکتینگ
دوستان سلام من احمد جعفریام
امیدوارم که حالتون عالی باشه. خب بدون معطلی میریم سراغ ادامه آموزش مفاهیمی که درباره دیجیتال مارکتینگ فهمیده و تجربه کردهام.
در دو مطلب قبلی سعی کردم دید کلی رو بهتون بدم تا اگر خواستید عمیقتر بشید بتونید. همینطور تلاش کردم که اولین مرحلهای در اون نقشه کلی دیجیتال مارکتینگ براتون نوشتم تموم کنم و یک سری ایده هم بهتون دادم تا کلیت کار دستتون بیاد.
در مورد هر کدوم از موضوعات هم که سوال دارید، داخل همون مطلب مربوط برام کامنت بذارید و سوالاتتون رو بپرسید اگر بلد باشم جواب میدم اگر هم نه بازهم جواب میدم و میگم نمیدونم!
بریم که مرحله دوم نقشه راهمون رو شروع کنیم و بهتون توضیح بدم.
اگر یادتون باشه در مرحله دوم باید یکسری پیام و محتوا به مخاطب نشون میدادیم تا مخاطب راضی بشه و اطلاعاتی از خودش به ما بده تا ما بتونیم باهاش ارتباط برقرار کنیم البته هدف اینه که کاربر یک فعالیتی داخل سایت ما انجام بده هر چند کوچیک!
اکثر یوزرهایی که به وبسایت ما میان فردا ازشون بپرسی دیشب سایتهایی که رفتی چی بودن یادش نیست! پس حتما باید راه ارتباطی رو ازش بگیری تا بتونی به مشتری تبدیلش کنی وگرنه فروشت کم میشه. پس بریم که بهتون بگم داستان چیه.
در وهله اول بگم که اگر ما یک سری فعالیتهارو انجام دادیم و یک سری نتیجه هم گرفتیم از کجا بدونیم اون نتیجه همون نتیجهای هست که دنبالشیم؟ و در واقع تونستیم کاربر رو وادار به یک اکشنی در سایت خودمون بکنیم؟
جوابش اینجاست:
- اطلاعات تماس : اگر کاربر به ما اطلاعات تماسش رو بده ما به هدف رسیدیم (مثلا ایمیل یا شماره تلفن)
- خرید : آقا خیلی ساده، شیک و مجلسی از ما بخره
- کامنت : اگر محتوایی داریم یا محصولی داریم که امکان کامنت گذاشتن برای کاربر فعاله و کاربر کامنت بذاره باز ما به هدفمون رسیدیم.
- تماس با ما : اگر کاربر فرم تماس با ما رو پر کنه یعنی داره نزدیک میشه به اینکه مشتری ما بشه شایدم نشه بستگی به ما داره ولی سیگنالش رو گرفتیم.
در مرحله دوم نقشه راهمون باید یکسری کار انجام بدیم تا گیج نشیم و بعد یمدت دیگه داخل هر سایتی که میخوایم فروشش رو زیاد کنیم ب راحتی این مراحل رو تکرار کنیم و دیگه ملکه ذهن بشه پس این مراحل شامل موارد زیر هستند :
- فعالیت های احتمالی که کاربر می تونه داخل سایت ما خود به خود یا با ترغیب ما انجام بده رو شناسایی می کنیم.
- برای تمام فعالیت های بالا پیام های ترغیباتی مینویسیم.
- اگر ترغیب شدن، حتما دیتایی که به ما میدن رو ذخیره میکنیم. (درادامه بهش میپردازم)
- روی برنامه و فکرشده روی دیتایی که داریم مارکتینگ انجام می دیم تا کاربر رو کم کم به هدفی که خودمون می خوایم نزدیک میکنیم.
ولی حتما یادمون هست که این موارد علوم نظری نیستند که کاملا قطعی باشند و تا آخر عمر 2ضربدر2 بشه 4 پس دائم آپدیت باشید و به مواردی که براتون مینویسم بسنده نکنید و حتما عمیقتر بشید.
برای اینکه این فرایند رو انجام بدی باید یه تور بذاری تا مشتریها بیان داخل تور بعد با یک چیز دیگه محتویات داخل تور رو بفرستی به انبار که نگهشون داری و مراقبت کنی! درواقع داری دارایی جمع میکنی کار الکی نمیکنیم همینجوری دور هم باشیم.
شاید بزرگترین اشتباه در #لیدجنریشن اینه که، در #لندینگ_پیج ایمیل جمع کنیم و بعد از یه مدت شروع به #ایمیل_مارکتینگ کنیم.
— ahmad jafari | احمد جعفری (@theahmadjafari) October 16, 2020
یادتون باشه که فروش به این افراد خیلی راحتتر از آدمیه که مثلا با تبلیغ یکتانت میاد تو سایتت. چرا؟
پس این 3 تا پلاگین رو تهیه کن :
- گرویتی فرم (پلاگین فرمساز. معروفه همه میشناسن)
- wp mailer lite (سازنده پلاگین ایرانی هستن)
- convert plus(برای ساخت پاپ آپ ازش استفاده می کنیم)
شناسایی فعالیتهای احتمالی
اولین قدم و کاری که باید انجام بدیم اینه که باید بفهمید کدوم یک از پیج های سایتتون بیشتر بازدید داره و درواقع بخوام دقیقتر و شخصیسازی شدهتر بهتون بگم باید بفهمید روی کدوم یکی از دستهبندیهای سایتتون بیشترین بازدید رو دارید و بیاید بر اساس موضوع هر دستهبندی پیام مناسب همون دستهبندی رو بدید تا بهتر نتیجه بگیرید.
برای این کار باید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید و برید به آدرس زیر :
Behavior > Site Content > All pages
ولی معمولا قسمتهایی که میتونید تارگت کنید موارد زیر هستند :
- صفحه های محصولات
- فوتر سایت
- سایدبار
- مقالات
حالا چطوری؟ مثلا روی صفحه محصول یا روی صفحه تسویه حساب فروشگاههای اینترنتی میتونیم یک Exit Popup قرار بدیم و شاید یک کد تخفیف بهش بدیم یا مثلا اگر روی صفحه محصول یه مدت زمان خاصی موند با یک پاپ آپ شاید یک محصول ارزونتر رو بهش پیشنهاد بدیم.
اما بطور کلی معیار انتخاب صفحات همون گوگل آنالیتیکسه.
بخوام خلاصه بهتون بگم باید دقت کنید زمان و مکان ارائه این پیشنهادات چطوری و به چه شکل باشه که بازدهی بیشتری داشته باشه.
اگر یه پاپ آپ طراحی کردید دیگه ولش نکنید به امون خدا و اگر بازدهی نداد بگید فایده نداشت باید دائم تست کنید حتی اگر همون ابتدا بازدهی خوبی بهتون داد هم باید تست کنید شاید بهتر شد شاید بدتر اما درکل وظیفه تونه که تست کنید بیکار نشینید هی بگید جواب نداد بهترین استراتژی حمله همین تست احتمالات هست.
دقت کنید که تست خالی فایده نداره باید بتونید احتمالات رو تشخیص بدید و بعدا تحلیلش هم بکنید که همین پلاگین کانورت پلاس اندک تحلیلی بهتون میده. برای تشخیص احتمالات هم باید دائم سر و گوشتون داخل سایتهایی که میرید بجنبه البته نه از نوع بدش 🙂 هی به خودتون بگید چرا اینجا این باکس متنی یا این فرم رو گذاشته و در موردش گوگل کنید و تحقیق. سوالی هم اگر بود که مدیونید اگه نپرسید 🙂
خب حالا ما فهمیدیم چه زمانی پیشنهاد رو به مخاطب نشون بدیم حتی فهمیدیم کجاهای وبسایتمون باید اینکار رو بکینم. اما مشکل اینه که چی بگیم به مخاطبا که قبول کنن راه ارتباطی رو بدن یا اون کاری که میخوایم رو انجام بدن.
یک سری ویژگی باید داشته باشه اون پیامتون که اینجا واستون آوردم :
- مرتبط
- جذاب
- خاص
- به موقع
مرتبط یعنی اینکه مخاطب داره درباره یخچال مطلب بخونه آفر پیچ گوشتی بهش ندید یا اگه مخاطب داخل مقاله با موضوع فلان قرار داره حتما باید موضوع پیشنهادتون هم درباره همون موضوع باشه. بنظر بدیهی میاد ولی خیلی از کسبکارها بدون شخصیسازی پیامهای تبلیغاتیشون رو به همه اعلام میکنن.
جذاب یک کلمه کاملا کلیشهایه ولی چیکارش کنم مهمه آقا مهم. پس گرافیک اون پیام هم مهمه مثلا کاری نکنید که انقد طرح بنرتون جذاب بشه که مخاطب رو از پیام اصلیش دور کنید. البته در خصوص گرافیک مواردی هست که شاید در آینده بهش پرداختم.
هدف پیام خلاق در #بازاریابی این نیست که #مردم بگویند وای چه #تبلیغ شگفتانگیزِ خلاقی بود، بلکه باید بگویند این همان محصولی است که من میخواهم.
— ahmad jafari | احمد جعفری (@theahmadjafari) May 31, 2020
خاص هم کلیشهس اما منظور از این کلمه یعنی دقیق، موردی و ملموس باشه. به این سه تا کلمه خوب دقت کنید چون همه چیز توی همین 3 تا خلاصه شده پس نیاید بگید بهترین یخچال خاورمیانه بر فراز ابرها و روی امواج این اصلا موردی و دقیق و ملموس نیست.
بهموقع هم منظور زمان نشون دادن پیام یا پیشنهاد ما به مخاطبه.
تا الان یکم از مفاهیم گفتیم ولی از الان به بعد مثال میزنم براتون و میخوام ایده بدم بهتون که چطور مخاطب رو راضی کنید.
ترغیب به گذاشتن کامنت :
- میتونید آخر هر یدونه از مطالبتون یک سوال بپرسید و در واقع مطلب رو با یک سوال خوب به پایان برسونید مثلا نظرتون در مورد فلان موضوع چیه؟ یا حتی ممکنه نظرتون رو درباره این مطلب بنویسید؟ با مطالبی که من نوشته ام موافقید؟
میدونستید بعضی از کاربرها حتی خجالت میکشن که کامنت بذارن و سوال کنن و اگه شما به نوعی ترغیبشون کنید راحتتر میتونن کامنت بذارن؟ - میتونید بگید تا به حال در این مطلب nتا نظر دریافت کردم و شما n+1امین نفر باشید اینجوری ممکنه که ترغیب بشن و کامنت بذارن.
- گاهی اوقات کامنتها بطور عادی برای ما ایجاد میشن و ما هم اصلا به بعضی از اونها جواب نمیدیم مثلا کاربری تشکر کرده ولی معمولا به خودمون زحمت نمیدیم و جواب تشکر رو بدون پاسخ میگذاریم.
- اظهار نظر رو برای کاربران ساده کنید یه محتوایی ننویسید که مخاطب اصلا تونه نظر بده هر چی سادهتر بهتر. (بنظرتون من ساده مینویسم یا نه؟)
صفحه فرود (Landing Page)
یه نوع صفحه فرود داریم که خیلی ساده و شاید بدون موارد اضافیه. یعنی صفحه فرود شما اصلا هدر، فوتر و سایدبار نداره البته اسفاده از این نوع صفحات فرود فقط برای مخاطبانی هست که از قبل شمارو میشناسن و باهاتون آشنا شدن پس اگر تبلیغات کلیکی میرید اصلا از این نوع صفحه فرود استفاده نکنید! مثلا بدرد استوری اینستاگرام میخوره.
تنها نکته استفاده از این مورد اینه که فقط یک فرم برای دریافت اطلاعات هست و یه کار خیلی حرفهای اینه که وقتی کاربر میاد داخل صفحه و فرم رو میبینه اگر بهعنوان مثال میخواید یک ایبوک رایگان بهش بدید اسم دکمه رو ارسال به ایمیل یا همچین چیزی نگذارید اسمش رو بگذارید دانلود ایبوک و وقتی روی دکمه دانلودی که از قبل قرار دادید کلیک کرد فیلد دریافت ایمیل براش باز میشه. یعنی 2 مرحله!
شاید بگید مگه نمیگن که هرچی فرایند دریافت دیتا کمتر باشه بهتره؟ میگم آره درسته ولی اینجا جای جملاتی که با “مگه نمیگن” نیست و همیشه باید تست کنید پس هرچی میگم رو تست کنید!
همراه دانلود
همراه اول رو که میشناسید اون هیچی این همراه دانلوده. توی این روش باید همراه یک مطلب، همراه یک محصول و در کل همراه یک محتوا باید یک پیشنهاد عالی بدید تا مخاطب دانلودش بکنه و در ازای اون محتوا دانلودی ایمیل مخاطب رو میگیرید. مثال :
- یک ویدیو آموزشی همراه محتوا : مثلا درباره 5 نوع برند یخچال فریزر در بلاگ فروشگاه اینترنتی خودتون مطلب گذاشتید برای اون همراه دانلود میاید 1 دقیقه بطورخلاصه اون 5نوع برند رو توضیح میدید و در ازای دریافت ایمیل ویدیو رو میتونن دانلودکنن. حتی اون 1 دقیقه بدرد اینستا هم میخوره.
حالا زمان ارائه این محتوا چیه؟ میتونید آخر پیجتون بصورت ثابت قراربدید یا با استفاده از پاپآپ این کار رو انجام بدید و بر اساس زمانی که مخاطب روی سایتتون میمونه این زمانبندی نشون دادن پاپآپ رو در پلاگین کانورت پلاس تنظیم کنید. - مشخصات محصول : میتونید در صفحههای محصولاتتون هم بعد از گذشت چند ثانیه پاپآپ پیشنهاد دانلود مشخصات محصول رو ارائه بدید.
- چکلیست : همه وبسایتها بخش مقالات یا همون وبلاگ رو دارن که اونجا کلی محتوا مرتبط قرار میدن برای خوندن مخاطبها. اگرمحتوایی دارید که داخلش به موردهای مختلفی پرداخته شده حتما میتونید چکلیست اون محتوا رو هم در ازای دریافت ایمیل به مخاطبها بدید.
بطور کلی ایده پشت این قضیه اینه که مردم دوست دارن اطلاعات رو جمعآوری کنن و کلکسیون داشته باشن که ما از این ایده در این راستا استفاده کردیم. حتما براتون بعد از خوندن این ایدهها یکسری سوال پیش میاد که میتونید برای گرفتن جوابش آخر همین مطلب کامنت بذارید.
نتیجه
شما با مخاطب در حال معامله هستید! پس باید اول یک چیز با ارزش بدین تا مخاطب هم راه ارتباطیش رو به شما بده و دراین معامله به 3 تا چیز دقت کنید :
- زمان معامله
- مکان معامله
- خود جنس معامله
لازمه که بگم اگه این محتوا براتون مفید بود به کسانی که فکر میکنین این محتوا بدردشون میخوره هم معرفی کنید؟ 🤔
خیلی ساده و روون میگید من دوس داشتم
تشکر ممنونم.